איזו שאלה מעסיקה אתכם?
העולם החברתי

מה יש לעסקים ללמוד מעמותות?

כשהתחלנו לעבוד עם מנהלים בעולם החברתי, אחרי שנים של התמקדות בעולם העסקי, הסתבר לנו שיש לעסקים הרבה מה ללמוד מעמותות. מרבית הסוגיות הניהוליות שאיתן מתמודדים מנהלי עסקים רלוונטיות באותה מידה למנהלים בעולם החברתי. לכן, כל השאלות המופיעות תחת "מהלכים אסטרטגיים", "מנכ"לים ובעלים" ו"הנהלות" עשויות לעניין אתכם, כמנהלי עמותות.

 

מעבר לכך, ישנם שני דברים שמייחדים את הניהול בעולם החברתי. האחד, הוא המחויבות ליצור אימפקט. והשני, הוא היחס לכסף.

 

במקורם ובמהותם, ארגונים חברתיים קמים על מנת ליצור אימפקט – שיפור ברור בתחום החברתי שחשוב להם. הם לא קמים מתוך שאיפה להרוויח כסף או לשרת אינטרסים של בעלים כלשהם. זה מחייב אותם להישאר נאמנים למטרה שלשמה הם קמו ולנהל אותה בקפדנות. האתגר הגדול שלהם הוא לפתח מדדים וכלי מדידה שיאפשרו להם לוודא שהם מתקדמים בכיוון הנכון. עסקים, לעומת זאת, גם אם הם קמים כדי ליצור אימפקט, נוטים לשכוח זאת תוך-כדי תנועה כי שורת-הרווח נוטה להפוך לחזות הכל. כדאי למנהלי עסקים ללמוד ממנהלי עמותות כיצד לשים את האימפקט במוקד התייחסותם.

 

מכיוון שהאימפקט הוא המטרה של עמותות, ברור להן שכסף הוא אמצעי בלבד. הם זקוקים לו, ולפעמים נואשות, על מנת לקדם את האימפקט. לכן, הטובים שבהם מנהלים את הכסף – התקציב והתזרים, בקפדנות ראויה לציון. חלקם עסוקים מאוד בגיוס הכסף, בהשבעת רצונם של התורמים ובניהול יעיל של השימוש בו – אבל הם לא מתבלבלים לחשוב שכסף הוא המטרה. מנהלי עסקים, לעומת זאת, מתבלבלים לפעמים וחושבים שכסף הוא ה-מטרה. בפועל, כסף הוא אחת ממטרות העסק והוא גם אמצעי. העובדה שכסף משמש בו-זמנית כאמצעי וכמטרה יוצרת לא פעם אי-בהירות. כדאי למנהלי עסקים ללמוד ממנהלי עמותות איך למצוא את ייעודו המדויק של העסק ואיך להתייחס לכסף כאמצעי קריטי לקידום הייעוד.

 

 

מתודולוגיות שפיתחנו בהקשר זה: עיצוב אסטרטגי

"המלכ"רים... חלוצים... המגבשים היום את המדיניות והנהלים שעולם העסקים יאלץ ללמוד." (פיטר דרוקר)